luni, 20 iunie 2011

Dacă nu-i poţi face să tacă, dă-le un subiect de discuţie

8 judeţe, 16, 42 sau trei regiuni administrative? Aceasta e-ntrebarea. Răspunsul? Nu există, însă ca în cazul jocurilor pedagogice din ciclul de învăţământ primar, plăcerea constă în dezbatere. Astfel, dacă ai o clasă gălăgioasă care se ceartă tot timpul, antidotul perfect este o provocare suficient de puternică pentru a-i scoate din starea beligerantă (n.a. generatoare de adrenalină, care implicit dă dependenţă). Când grupul ajunge la un moment dat să dezvolte atitudini conflictuale pe care tu, ca staraboste de grup social, nu le poţi controla este suficient să lansezi o afirmaţie suficient de pregnantă cât să scurtcircuiteze întreg grupul. Buimac acesta se va reorganiza şi va ataca noul stimul uitând micile fricţiuni deja existente. Se dezvoltă noi mini-grupuri sociale, noi alianţe contextuale, noi luări de poziţii şi noi lideri de grupuri. După ce ai pus "problema" pe tablă ai reuşit să: dezamorsezi o situaţie conflictuală, să anihilezi liderii informali periculoşi care instituiau o atmosferă de haos în clasă şi îţi compromiteau ora, ai reuşit să re-segmentezi clasa în alte grupuri formate în jurul unor concepte-poziţii asumate în raport cu problema pe care ai pus-o tu. Şi, ce este cel mai interesant: ţi-ai consolidat încă o dată poziţia de "lider suprem" prin simplul fapt că: tu deţii RĂSPUNSUL final al dezbaterii oarbe.
În felul acesta "copiii" nu mai vorbesc neîntrebaţi, nu mai spun prostii, se concentrează pe noua problemă pusă de tine, te ascultă şi aşteaptă până la sfârşitul orei... RĂSPUNSUL TĂU. Singurul existent, legitimat prin însăşi faptul că este rostit de VOCEA care a expus PROBLEMA. Energiile lor necontrolate se canalizează pe făgaşul trasat de tine şi finalitatea dezbaterii oarbe este un buton în mâna ta...
Eh, cam aşa se poate vedea din punct de vedere discursiv-pragmatic "re-organizarea" administrativă a României... Răspunsul final vine tot de la catedra-Cotroceni şi în pauză atât Opoziţia cât şi Guvernul vor povesti altor copii din alte clase, cât de tare a fost Profu' că a rezolvat o problemă atât de grea. Nimeni nu îşi va da seama că de fapt NU problema e grea, ci soluţia e imposibil de găsit pentru că PROBLEMA NU EXISTĂ.

O zi magică!

Niciun comentariu: