luni, 13 septembrie 2010

Presa contemporană - Povestea şi personajul vând

Un mic imbold şi lumea se schimbă
Spuneam mai demult că râsul vinde întotdeauna. Nu am greşit deloc. Este firesc ca într-un deşert al banalităţii, al grijilor cotidiene şi al crizei financiare (resimţite exclusiv individual) oaza de optimism unde sufletul se adapă cu apă rece şi putere de viaţă să fie un scop în viaţă.
Totuşi, la o analiză superficial-analitică a primelor pagini din cele mai puternice tabloide din lume (şi implicit o analiză a tirajelor acestora) se constată cu stupoare două elemente: pe timp de criză vinde povestea socială şi personajul dramatic. Dacă News of the world a deschis sâmbătă ziarul cu o îmbărbătare personală adresată fostei neveste a lui Ashley Cole, Cheryl, "fii bărbată", Ekstra bladet a lovit simplu cu o poveste şocantă a unei slăbiri spectaculoase a unui realizator de emisiune tv. În cazul tabloidului danez este şocantă deschiderea având în vedere faptul că main story a numărului de sâmbătă a fost demascarea unui atentat terorist pe o linie aeriană europeană de către serviciile secrete daneze. Bild-ul a ciupit un pic din Bundesliga story şi a realizat un mix specific axat pe drama de 11 septembrie 2001. Pe prima pagină a tabloidului care se vinde în peste 8 milioane de exemplare zilnic, Yomiuri Shimbun, din Japonia, povestea avea resorturi tradiţionale: o sărbătoare religioasă japoneză la care a participat inclusiv armata.
Diferenţe de mentalitate şi de public consumator. Cert este că publicaţiile menţionate mai sus sunt elemente de referinţă din punct de vedere comercial în zona de selling press stories. România încă mai cochetează cu ideea de trend setter în zona news. Momentan pe partea de creaţie în zona news se aplică în mod conştiincios mimetismul şi mai ales legitimarea în raport cu fenomenul de presă internaţional.
Foarte bine!
O zi extra-ordinară!

Niciun comentariu: