marți, 10 iulie 2007

Parisul altfel decit in mintea mea


Cui nu i s-a intamplat in viata sa ajunga macar imaginar in cele mai incredibile locuri de pe planeta asta? Asa m-am trezit si eu prins intre secolele de istorie, asaltat de complimente venite din partea fetitelor care fac pipi la pisoar si imaginea idilicaa Parisului de alta data.

As fi putut spune, stereotip un traditional "Baga-mi-as pula! Asta e Parisul!" sau prietenescul salut dacic "Futu-va-n gura de bulangii occidentali!", pentru ca asa se obisnuia in vara asta pe la gura autocarelor cu numere de RO...

N-am facut-o. Am fost mai singur decit un ascet printre ceea ce speram sa gasesc si ce era de fapt orasul luminilor. Bunicul Bucurestiului si-a renegat inca de acum vreo doua secole nepotul, alungindu-l iremediabil in cascade istoriei decadente.


Ursan. Isi aprinde o tigara shi tuseste zgomotos. Isi trosneste oasele incovrigandu-si mainile intr-o lunga imbratisare a aerului. Picaturi reci de ploaie cadeau peste amintiri, povesti si vechi carti postale adormind definitiv imaginea de Mecca a Parisului. Brusc Ursan ramine singur intre cafenele, pierdut intr-o limba pe care nu o mai intelege pentru ca a devenit intre timp atit de jajaita incat nici vantul nu o mai intelege.

"Laisse ce beau-clair!" sau "Ou este le M?" sunt niste vorbe care ma lasa mai rece decit statuile de la Luvru. Fatzaul meu ramine impietrit intr-un zambet tamp iar ochii mei miopi incearca sa mai prinda de pe buzele vorbitoare firimiturile cuvintelor deja rostite.

Au fost. Nimeni nu vorbeste in Franta de doua ori. Daca nu raspunzi din prima la intrebare esti considerat un retard ordinar si nesimtit.


Cu toate astea, e senzational sa fii roman la Paris. Cel putin la metrou, unde rapsozii nostri veritabili incanta auzul trecatorilor obositi si stresati cu piese rashnite din acordeon. Unele sunt chiar reushite, altele nu. Oricum e foarte bine sa fii roman la metroul francez, pentru ca doar asa intelegi ca, atunci cind strecori un banut in mina artistului acesta iti multumeshte spunindu-ti zambind prietenos: "Merci, baga-mi-as pula in portofelul tau de zgarcit!"... Si replicile prietenoase continua pina cind rapsodul coboara... Ajuns pe peron arunca dezinteresat peste umar "je suis roumain"...

Niciun comentariu: